Concurența prețurilor, cum sunt influențate vânzările unei afaceri?

Concurența prețurilor este o formă de concurență prin care un produs sau serviciu poate concura cu alte produse sau servicii de pe piață numai sub aspectul prețului. Concurența sau rivalitatea dintre produse este legată exclusiv de prețul acestora.

Poate fi legat de diferite tipuri de prețuri, cum ar fi prețul cu amănuntul sau prețul oferit clienților. Scopul principal al concurenței de preț este de a diferenția produsele de concurenți și de a obține o creștere a vânzărilor.

Concurența prin preț se desfășoară în cazul produselor sau serviciilor similare sau identice. Este considerată ca o presiune pentru a crește vânzările produsului. Deoarece consumatorii sunt foarte sensibili la preț, comportamentele de consum ale acestora se pot modifica în timp scurt.

Concurența prin prețuri este, de asemenea, obișnuită în rândul companiilor rivale pentru a crește vânzarea anumitor produse. În acest fel, companiile pot deveni lider de piață doar dacă au o bază mare de clienți.

Cum putem înțelege concurența prețurilor?

Stabilirea prețului unui produs este adesea un factor determinant pentru succesul sau eșecul acestuia. Când două sau mai multe produse care au caracteristici similare și mai mult sau mai puțin sunt înlocuitori unul pentru celălalt, atunci decizia de cumpărare a clientului se bazează exclusiv pe preț.

Unele companii intră în concurența prețurilor doar prin stabilirea unui preț mai mic decât un concurent. Însă, nu acordă atenție caracteristicilor. În sens că, produsul are un preț considerabil scăzut decât concurenții, dar nu are caracteristici similare. Chiar și în ceea ce privește calitatea, este posibil ca produsul să nu fie la nivelul standardelor sau al liderului de piață.

Celelalte companii care concurează la concurența de preț își stabilesc produsul la un preț mai mic decât liderul pieței, dar mai mare decât cel mai mic preț concurent. Aceste produse la prețuri moderate nu au caracteristici depline, cum ar fi liderii de piață, dar nici nu au cele mai scăzute standarde. Acestea sunt produse sau servicii cu preț moderat, cu funcții optime.

Teoretic, se poate reprezenta grafic că pe măsură ce prețul produsului scade, vânzarea crește și, astfel, profitul crește.

Profitul este diferența dintre prețul de vânzare și prețul de producție. Pe măsură ce diferența dintre ambele scade, profitul ar trebui să scadă, dar datorită vânzării în bloc, marja de profit mai mică poate produce rezultate bune pentru organizație.

Celălalt aspect al concurenței de preț este potrivirea prețurilor și prețurile competitive. De regulă, strategia potrivită pentru promovarea acestor produse este prin activități promoționale. Datorită acestora companiile pot să-și regleze stocurile fără a înregistra pierderi de vânzări.

Concurența prețurilor este de mai multe tipuri

În funcție de poziționarea pe piață, concurența prețurilor poate fi de mai multe feluri. Acestea sunt datorate în mare parte strategiei prin care compania alege să-și poziționeze prețul produsului față de concurenți.

Lider Loss

Este situația în care o companie sau un magazin de comerț electronic stabilește prețuri pentru unul dintre produse mai ieftin decât altele. Acest lucru se face în speranța că clientul va cumpăra alt produs în timp ce cumpără liderul pe pierderi.

Se așteaptă ca această tactică să acopere pierderile suportate, dacă este cazul, în timp ce se aplică o strategie de lider al pierderilor. Aceste decizii sunt în strânsă legătură cu ciclul de viață al produsului. În funcție de etapa la care se află acesta pe piață, decizia poate fi una „safe”, dar poate și dăuna grav vânzărilor generale.

Pătrunderea pe piață

Un produs sau marcă are un preț scăzut în comparație cu concurenții lor pentru a obține acces pe piață. Compania încearcă să stabilească o bază pentru clienți și să crească gradul de cunoaștere a mărcii. Pătrunderea pe piață este o strategie în concurența prețurilor care este utilizată în mod obișnuit prin cumpărarea de noi mărci pe o piață consacrată.

Prețuri premium

Produsele sau serviciile sunt mai preocupate de cauzalitate, iar imaginea de marcă utilizează o strategie de prețuri premium. Bugetul primei de stabilire a prețurilor este, de asemenea, considerat o competiție a prețurilor. Forma și caracteristicile produsului îl diferențiază de alții prin a fi „premium”.

A avea un preț ridicat oferă un sentiment de lux clientului și atrage clienții conștienți de calitate. Companii precum Apple folosesc prețuri premium de mult timp. Aspectul psihologic al prețurilor premium este dat de caracterul de „exclusivitate” al celor care procură asemenea produse.

Dumping

În cazul dumpingului, intenția este de a se asigura că un concurentul nu mai funcționează și nu poate genera vânzări. Din acest motiv, pentru care prețurile sunt urmate în dumping sunt extrem de economice în comparație cu ceilalți concurenți. Prețul unui produs sau serviciu este cu mult sub prețul mediu al altor produse.

Prețurile de pradă și prețurile gratuite

Prețurile „de pradă” sunt implementate cu intenția de a descuraja noi concurenți să intre pe piața existentă. Este, de asemenea, considerat ca o formă de concurență a prețurilor. Totuși, nu multe companii își permit o asemenea abordare. De cele mai multe ori, acest tip de preț se regăsește în cadrul monopolurilor.

Prețurile gratuite se referă la produse gratuite oferite odată cu achiziționarea unui produs existent. Aceasta oferă un avantaj asupra concurenților, dar este o abordare pe termen scurt. O menținere de durată a acestui tip de preț poate fi percepută ca normală de către consumatori. Riscul este ca aceștia să meargă la concurență când nu mai primesc produsul gratuit.

Prețul produsului gratuit este compensat în prețul produsului principal, dar faptul că este oferit gratuit, costul dă un impact psihologic produsului. Acesta este perceput bine și este atractiv pentru clienți.

Ce avantaje oferă concurența prețurilor?

Există două aspecte ale concurenței de prețuri. Pentru clienți și pentru comercianți cu amănuntul sau companii.

Pentru clienți, concurența de preț este benefică, deoarece le oferă prețuri comparative ale diferitelor produse. Ei pot alege care este cel mai potrivit pentru nevoile lor și care este la un preț scăzut.

Din punctul de vedere al companiilor, multe companii sau comercianți cu amănuntul urmează conceptul de stabilire a prețurilor multiple. Acest concept furnizează atât un produs la preț redus, cât și produsul de ultimă generație, care poate fi la un preț mai mare.

Acest lucru este făcut pentru a satisface fiecare categorie de clienți. Având o concurență de preț cu diferite produse este util companiilor, astfel încât acestea să aibă produse diferite în ofertele lor.

De asemenea, pentru produsele sau serviciile care au un preț la un cost mai mic, acestea pot înregistra o creștere fantastică a vânzărilor. Acest lucru este util, în special pentru noii intrați pe piață și pentru noile companii care doresc să pătrundă și să stabilească o bază de clienți pe piața extrem de competitivă care există.

Concurența prețurilor are și unele dezavantaje

Pentru clienți, concurența de preț oferă mai multe opțiuni. Nu este neapărat adevărat că un produs la prețuri scăzute va fi bun din punct de vedere calitativ. Pentru clienții care aleg cel mai mic preț, se poate dovedi a fi un „joc de noroc”. Prețul trebuie să reflecte calitatea produselor, dar stă în puterea comercianților să le stabilească între o limită minimă și maximă.

Pentru companii, principalul dezavantaj al concurenței de preț este că reducerea prețului reduce marjele de profit.

Cu cât diferența dintre costul de producție și prețul de vânzare cu amănuntul este mai mare, cu atât profitul este mai bun. În cazul concurenței prețurilor, este necesar ca această diferență să fie redusă pentru a avea o vânzare mai bună. Trebuie să se țină cont în același timp ca prețul de comercializare să nu fie sub prețul de producție.

Gând final

Concurența prețurilor reprezintă un mod în care companiile încearcă să realizeze profit cu ajutorul unor prețuri competitive. Prețul, fiind unul din componentele mixului de marketing, joacă un rol important în dezvoltarea companiei.

Echilibrul dintre un preț competitiv, care să respecte calitatea unui produs, duce la creșterea puterii mărcii pe piață. În funcție de prețul stabilit și grupul țintă căruia i se adresează, un preț poate fi perceput „normal” sau „prea mare” de către consumatori.

Lasă un comentariu